Ovozni yozib olish audio ishlab chiqarishdagi muhim jarayon bo'lib, u har xil turdagi kontent: filmlar, teleko'rsatuvlar, reklama roliklari, video o'yinlar, animatsiyalar va radioeshittirishlar uchun ovozli treklarni yaratish va yozib olishni o'z ichiga oladi. Bu jarayon alohida yondashuvni talab qiladi, chunki diktorning ovozi kerakli muhitni, his-tuyg'ularni etkazishi va tinglovchilarga aniq va tushunarli bo'lishi kerak.
1. Diktorlar ovozini yozib olishga tayyorgarlik
Yozishni boshlashdan oldin, bir nechta tayyorgarlik bosqichlarini bajarish muhimdir:
1.1. Matnni tayyorlash
Ssenariy yoki matn: Diktor o'zi aytadigan matn bilan oldindan tanish bo'lishi kerak. Uning matnning uslubi, ohangi, intonatsiyasi va ritmini bilishi muhimdir. Shu maqsadda ko'rsatmalar bilan to'liq ssenariy tayyorlanishi mumkin (masalan, aktyorlar yoki rejissyor uchun ba'zi iboralarni intonatsiya qilish bo'yicha eslatmalar).
Mashqlar: Ba'zida diktor repetisiyani o'tkazishi kerak, ayniqsa matn murakkab bo'lsa, hissiy aktyorlik yoki nostandart talaffuzni talab qiladi. Mashqlar diktorga xarakterga ega bo'lishga, to'g'ri ovozni sozlashga va xatolardan qochishga yordam beradi.
1.2. Karnay tanlash
Ovoz turi: Loyihaga mos keladigan ovozli aktyorni tanlash muhimdir. Masalan, reklama uchun yorqin va esda qolarli ovozlar, hujjatli filmlar uchun tinchroq va jiddiyroq ovozlar, animatsiya yoki o‘yinlar uchun esa kulgili, ifodali va ijodiy ovozlar tanlanadi.
Diktorning tajribasi va uslubi: Professional diktorlar kerakli natijaga qarab o'z ovozining tempi, intonatsiyasi, balandligi va boshqa parametrlarini o'zgartirishi mumkin. Muayyan ishlashni talab qiladigan matnni yozish uchun (masalan, ilmiy, tibbiy yoki texnik dasturlar uchun) barcha atamalarni to'g'ri talaffuz qilish uchun diktor ushbu sohada tajribaga ega bo'lishi kerak.
1.3. Studiyani tayyorlash
Akustika: Ovozni yozishda studiya akustikasi muhim ahamiyatga ega. Yaxshi ovoz yalıtımı va yozish uchun maqbul sharoitlarga ega bo'lgan ovoz o'tkazmaydigan studiyalardan foydalanish yaxshidir. Studiyangizda shovqin, aks-sado va buzilishlarni kamaytiradigan uskunaning mavjudligi toza yozib olishni ta'minlaydi.
Uskunalar: Ovozlarni yozib olish uchun professional mikrofonlar, oldindan kuchaytirgichlar va yozish uskunalari kabi yuqori sifatli uskunalar ishlatiladi. Ko'pincha diktorlar kardioid mikrofonlardan foydalanadilar, ular tovushni old tomondan eng yaxshi yozib, tashqi shovqinlarni kamaytiradi.
2. Diktorlar ovozini yozib olish jarayoni
Ovozni yozish bir necha asosiy bosqichlardan iborat:
2.1. Yozishni boshlang
Har bir narsa tayyor bo'lgach, yozuvning o'zi boshlanadi. Diktor o'zini qulay his qilishi muhim, chunki bu ijro sifatiga ta'sir qiladi. Agar diktor studiyada ishlashga odatlanmagan bo'lsa, ular unga dam olishga va to'g'ri kayfiyatga kirishga yordam berishlari mumkin.
Mikrofon: Karnay mikrofondan kerakli masofada (odatda 15-30 sm) bo'lishi kerak, shunda ovoz aniq, buzilishsiz va ortiqcha yuk bo'lmaydi.
Yozib olish rejimi: Ko'pincha eng yuqori sifatli va eng aniq iboralarni olish uchun yozib olish bir necha marta amalga oshiriladi. Bu, ayniqsa, etkazish kerak bo'lgan murakkab atamalar yoki his-tuyg'ular mavjud bo'lganda muhimdir.
2.2. Diktor ishi
Yozish paytida diktor quyidagi jihatlarga e'tibor berishi kerak:
Intonatsiya va ifodalar: Diktor o'z ovozi orqali his-tuyg'ularni to'g'ri etkazishi muhimdir. Masalan, reklama roliklarida ovoz baquvvat va quvnoq bo'lishi mumkin, hujjatli filmlarda - xotirjam va jiddiy, animatsiyada - yorqin va ifodali.
Talaffuzning ravshanligi: Diktor so'zlarni aniq va tushunarli talaffuz qilishi kerak, bunda g'o'ng'irlashdan, g'o'ng'irlashdan yoki "qoqinishdan" qochish kerak. Bu texnik atamalar yoki huquqiy ma'lumotlarni o'z ichiga olgan matnlarda ayniqsa muhimdir.
Pauzalar va urg'u: To'g'ri to'xtash va ta'kidlash matnni idrok etishni o'zgartirib, uni yanada ifodali va jonli qiladi.
2.3. Yozib olish sifatini nazorat qilish
Ovozni yozish odatda real vaqtda amalga oshiriladi va rejissyor yoki ovoz muhandisi jarayonni tinglashi va uning to'g'ri bajarilishini nazorat qilishi muhim ahamiyatga ega. Agar biror narsa qoniqarli bo'lmasa, qayta yozish amalga oshiriladi.
3. Yozib olingan materialni qayta ishlash
Diktorning ovozini yozib bo'lgach, materialni qayta ishlash jarayoni boshlanadi. Bu bir necha bosqichlarni o'z ichiga olishi mumkin:
3.1. Yozishni retush qilish
Shovqinni olib tashlash: Yozib olish jarayonida dasturiy ta'minot yordamida olib tashlanishi kerak bo'lgan begona tovushlar (nafas olish, fon shovqini kabi) paydo bo'lishi mumkin.
Buzilishlarni olib tashlash: Ba'zida uskunaning noto'g'ri ishlashi yoki o'qitilmagan ijrochi tufayli yuzaga kelishi mumkin bo'lgan tasodifiy buzilishlarni (masalan, baland tovushlar, chertishlar) olib tashlash kerak bo'ladi.
3.2. Tahrirlash
Yozishni kesish: Agar bir nechta suratga olingan bo'lsa, unda siz matnning har bir iborasi yoki qismi uchun eng yaxshi variantni tanlashingiz kerak. Ba'zan ovozni yaxshilash uchun bir nechta yozuvlarni bitta versiyaga birlashtira olasiz.
Sinxronlash: Video kontenti yoki animatsiya uchun yozishda lab harakati yoki ekrandagi harakatlar bilan sinxronlash muhim ahamiyatga ega.
3.3. Aralashtirish
Agar ovozli yozuv fon musiqasi yoki ovoz effektlari bilan birga bo'lsa, barcha elementlarning ovoz balandligini to'g'ri muvozanatlash muhimdir.
Izohlar
Izoh qoldirishUshbu mahsulotga hali izoh qoldirilmagan
Sotuvchining boshqa mahsulotlari

- Vosita Vohidov ko‘chasi, 92-uy
- Ish tartibi
- +998 (raqamni ko'rish)
- ikatpro.gl.uz

